TAMM/VERETINSKI Peeter Aleksei p
Peeter Tamm/Veretinski oli õigeusu vaimulik: diakon, preester, ülempreester. Ta sündis 25.01.1901 Võrumaal Meremäe vallas Obinitsas Veretina külas Aleksei Veretinski peres, lõpetas Pihkva Vaimulikus Koolis 2 klassi 1914, õppis Pihkva Vaimulikus Seminaris 1917-1918.
Ülempreester Peeter Tamm/Veretinski uinus 19.09.1971 Pihkva oblastis Velje külas ja puhkab Pihkva kalmistul.
Tema teenistuskäik diakonina:
- pühitseti diakoniks 1919 Riia ja Miitavi piiskopi Platon (Kulbusch) poolt
- Tallinna Kopli Nikolai koguduses alates 1919-26.06.1932
Tema teenistuskäik preestrina:
- pühitseti preestriks 26.06.1932 Tallinna Issanda Muutmise peakirikus Tallinna ja kogu Eesti metropoliit Aleksandri (Paulus) poolt
- preester Plaani Püha Nikolai koguduses 26.06.1932-01.12.1938
- kogudust hooldav preester Luhamaa Pühavaimu koguduses 21.12.1932-15.03.1936; 15.12.1943-1944
- kogudust hooldav preester Plaani Püha Nikolai koguduses 01.12.1938-01.04.1940
- preester Kähri Peaingel Miikaeli koguduses 01.12.1938-01.04.1940
- preester Petseri mungakloostri Püha Varvara koguduses 12.09.1940-01.05.1941
- kogudust hooldav preester Võrus Suurkannataja Ekateriina koguduses 23.10.1940-01.05.1941
- kogudust hooldav preester Meeksi Ristija Johannese koguduses 1945-28.02.1946; 15.09.1947-1948 – oli koguduse esimene preester
- kogudust hooldav preester Värska Georgiuse koguduses 01.05.-01.10.1947
- preester Obinitsa Issandamuutmise koguduses 01.05.1941-07.05.1948
- kogudust hooldav preester Mustjala Prohvet Eelija koguduses 15.09.-07.12.1948
- preester Võru Suurkannataja Ekateriina koguduses 07.05.1948-07.12.1948
- preester Tahkuranna Issandamuutmise koguduses 07.12.1948-01.05.1958
- preester Surju Jumalaema sündimise koguduses 07.12.1948-01.05.1958
- kogudust hooldav preester Uruste Issanda taevaminemise koguduses 06.11.1951-02.12.1955
- kogudust hooldav preester Jõõpre Püha Suurkannataja Georgiuse koguduses 06.11.1951-05.03.1956
- kogudust hooldav preester Sindi Jumalailmumise koguduses 23.01.-25.05.1956
- ülempreester Pihkva piiskopkonna Velje Ristiülendamise kirikus 01.05.1958-1963/1964
- ülempreester alates 01.05.1958
- siirdus Pihkva piiskopkonda 1958
Autasud:
- puusaehe (nabedrennik)
- teenistusmüts
- kamilavka
- rinnarist
- mitra kandmise õigus alates 01.05.1958
Eluloolisi andmeid:
Peeter Tamme pere: abikaasa Maria Tamm (Järve), nende lapsed: Vladimir (sünd 1928), Niina (sünd 1934), Jaan (sünd 1939). Isa Peeter oli 1941 juunis küüditamisele määratud, kuid pääses -1945-1946 viidi preester sageli ülekuulamistele täitevkomitees -viimasel arreteerimisel võeti preestri majapidamisest kaasa kõik, mis kaasavõetav oli, ka perekonnafotod ja kogu preestri kirjavahetus. 1946 sügisel määrati ta mahalaskmisele, kuid pääses ka seekord imekombel /Papp/.
Kasutatud allikad:
- Õigeusu kirikutes (kogudustes) teeninud vaimulike nimekiri”. Tallinn, 1975; Koostaja August Kaljukosk. EAA.5437.1.64, käsikiri. Rahvusarhiiv
- Andrei Sõtšov ” Eesti õigeusu piiskopkond Stalini ajal aastail 1945-53″ Tartu, 2004
- Eesti õigeusk X-XXI saj”. Entsüklopeediline teatmik (vene keeles) . Koostaja Vladimir Iljaševitš. Tallinn, 2014; lk 354
- David Papp. “Eesti Apostliku õigeusu vaimulikud”. Biograafiline leksikon (16.-20.saj). EAA. 5410.1. 247-249, käsikiri. Rahvusarhiiv
- Andrei Sõtšov “Eesti õigeusu piiskopkond stalinliku totalitaarežiimi ajal 1945-1953”
- Andreas Põld . “Eestimaa uusmärtrid”. Pärnu, 2013
Lisa:
II Maailmasõja tingimustes Nõukogude Liidu võimude suhtumine kirikusse muutus. Kui Lenin ja tema järglased otsustasid likvideerida nõukogude ühiskonnast igasugused religiooniilmingud („võitlus kiriklik-sektantliku kontrrevolutsiooniga”), siis 1943 otsustas Stalin religiooni lõplikult mitte hävitada oma riigis, vaid allutada see võimude range kontrolli alla, oodates vastutasuks Kiriku lojaalsust ja välissuhtlust Nõukogude Liidu kasuks. Erilise huvi all olid suhted õigeusu kirikuga. Lisaks 3-le vene kirikus allesjäänud metropoliidile kutsuti vangilaagritest ära veel 16 ellujäänud piiskoppi. Uue kirikupoliitika tagajärjel allutati kirikuelu rangele riigi kontrollile. Moskva ja kogu Venemaa patriarhiks sai Kremlile ustav metropoliit Sergi. 4.09.1943 andis Stalin korralduse organiseerida NSVL valitsuse juurde nõukogu nimega “Sovjet po delam Russkoi Pravoslavnoi Tserkvi”, mille ülesandeks sai sidepidamine valitsuse ja patriarhi vahel. Seda nõukogu kontrollis täielikult NKVD (KGB). Lisaks lootis Stalin, et Moskva patriarh saab esimeseks õigeusu esikarjaste seas („3. Rooma“ doktriin). Kirik aitas sel perioodil (1943-53) varustada elanikke toiduainetega ja parandada NL mainet välismaal. Arvestades sõjaaegsete ja -järgsete probleemidega ning NL ülemvõimu plaanidega, oli siin kirik Stalini silmis riigile suureks abiks. Tõsi, see „sulaaeg“ kestis vaid 1948, mil Stalin nähes, et teised õigeusukirikud ei taha teha erilist koostööd Kremlile alluva Vene Kirikuga, hakkas jälle survestama usklikke. Suleti kirikuid ja kloostreid, vangistati ja saadeti sunnitööle kloostriasukaid ja vaimulikke. Paljud hukkusid. 1949 järgnes enne kolhooside loomist suur küüditamislaine okupeeritud territooriumitel (sh meil Eestis). 7.07.1954 võttis Nõukogude Liidu Kommunistliku Partei Keskkomitee vastu otsuse hakati tõhustama ateistlikku propagandat.
Kõik Nõukogude Liidus arreteeritud poliitvangid olid süüdi mõistetud VNFSV 1926 kriminaalkoodeksi § 58 järgi: „kontrrevolutsioonilised kuriteod, kodumaa reetmine, riigivastane tegevus, nõukoguvastane propaganda ja agitatsioon“ jne. Selle paragrahvi alla käisid ka vaimulikud ja aktiivsed kirikutegelased, kuna nõukogude võim oli igasuguse religiooni vastane. Kristlikku rõõmusõnumit käsitleti kui nõukogudevastast propagandat ja agitatsiooni Nõukogude Liidu vastu. „Kontrrevolutsiooniline tegevus“ oli ka armastava, rahumeelse ja vägivallatu kristluse propageerimine. Seda ka jutlus kirikus, hingehoidlik vestlus inimestega, vaimulik kasvatus perekonnas ja isegi vaimuliku kirjanduse omamine. Lühidalt-kui olid vaimulik või aktiivne kirikuinimene, olid nõukogude võimu vaenlane ja „kriminaalkurjategija“. “Raskendav süütegu“ nõukogude võimu silmis oli ka seotus tsaariajaga, Vabadussõjast osavõtmine, kuulumine kiriklikesse ja ühiskondlikesse organisatsioonidesse ja koostöö nendega (Kaitseliit, Isamaaliit, skaudid, kristlikud noorteorganisatsioonid jne). “Riigi reetjad“ olid ka 1920-ndatel aastatel ümberasujad Nõukogude Liidust Eesti Vabariiki Eesti Vabadussõja järel. “Kodumaa reeturid“ olid ka need, kes jätkasid vaimuliku tööd sakslaste okupeeritud Eesti territooriumil (1941-1944). Süüdistus „koostöö sakslastega“. “Kodumaa reeturid“ oli ka Eestisse elama asunud sõjapõgenikud saksa okupatsiooni ajal. 1944 lisandub lisaks kriminaalsüüdistustele ka „koostöö Metropoliit Aleksandriga ja (Vene) emakiriku reetmine“. Paljud vaimulikud keeldusid 1940 okupatsiooni ajal koostööst Moskva patriarhaadi eksarh metropoliit Sergiga. Lahkumisavalduse kirjutas üle poole vaimulikest, mis oli selge demonstratsioon uue võimu vastu. Saksa okupatsiooni ajal, kui autonoomne EAÕK sai eesotsas metropoliit Aleksandriga uuesti avalikult tegutseda, tulid enamus ametist loobunud vaimulikke taas oma esikarjase juurde ametisse. Seda aga KGB ei unustanud, ka see oli „kodumaa reetmine“.
Stalini surmaga 1953 poliitilised arreteerimised küll vaibusid ja surmalaagrite tegevus aja jooksul lõpetati, kuid nõukogude süsteemi surve Kirikule jäi.