PÕLD Andreas/Kaupo
Andreas/Kaupo Põld on eesti õigeusu vaimulik – diakon, preester, ülempreester, EAÕK kirikuvalitsuse liige alates 26.6.1999 liige. Ta sündis 30.01.1967 Kuressaares, õppis EELK Usuteaduste Instituudis, Leningradi Vaimulikus Seminaris ja Püha Platoni Seminaris.
Tema teenistuskäik:
- köster/lugeja Saaremaa õigeusu kogudustes 1988-13.04.1991
- pühitseti diakoniks Tallinna Püha Neeva-Aleksandri peakirikus piiskop Korneliuse poolt 13.04.1991
- pühitseti preestriks 28.04.1991 Tallinna Püha-Aleksandri peakirikus piiskop Korneliuse poolt
- preester Levala Püha Neeva Aleksandri koguduses 28.04.1991-19.10.1996
- preester Ööriku Püha Kolmainu koguduses 28.04.1991-19.10.1996
- preester Muhu-Rinsi Kaasani Jumalaema koguduses 28.04.1991-1996
- preester Muhu-Hellamaa Peetruse ja Pauluse koguduses 28.04.1991-19.10.1996
- preester Uue-Virtsu Kristuse sündimise koguduses 1992-1998
- ülempreester alates 06.12.2002
- preester/ülempreester Värska Püha Georgiose koguduses 20.10.1996-31.08.2004
- preester/ülempreester Saatse Paraskeva koguduses 20.10.1996-31.08.2004
- ülempreester Levala Püha Neeva-Aleksandri koguduses 01.09.2004-20.08.2014
- ülempreester Ööriku Püha Kolmainu koguduses 01.09.2004-20.08-2014
- ülempreester Muhu-Rinsi Kaasani Jumalaema koguduses 01.09.2004-20.08.2014
- ülempreester Muhu-Hellamaa Peetruse ja Pauluse koguduses 01.09.2004-20.08.2014
- ülempreester Kuressaare Püha Nikolai koguduses 01.09.2004-20.08.2014
- ülempreester Metsküla Issanda templisse viimise koguduses 2011-01.09.2014
- ülempreester Lümanda Issandamuutmise koguduses 2011-01.09.2014
- ülempreester Värska Püha Georgiose koguduses 01.09.2014-
- ülempreester Saatse Paraskeva koguduses 01.09.2014-
- ülempreester Ilmjärve Jumalailmumise koguduses 01.09.2014-
- ülempreester Priipalu Vassilius Suure koguduses 01.09.2014-
- ülempreester Suure-Jaani Peetruse ja Pauluse koguduses 01.09.2014
Autasud:
- puusaehe (nabedrenik) 29.04.1993 Jumala Kiriku usina teenimise eest piiskop Korneliuse poolt
- puusaehe (palitsa) kandmise õigus Tema Pühaduse Oikumeenilise Patriarh Bartholomeuse poolt 31.10.200
- ülempreestri seisus antud Tallinna ja kogu Eesti metropoliit Stefanuse poolt 06.12.2002
- Püha piiskop Platoni orden antud Tallinna ja kogu Eesti metropoliit Stefanuse poolt 31.01.2012
Uurimustööd:
- “Saatse pühakute Vassili ja Stefani martüürium” alates 2004; Püha Vassili ja Püha Stefan kanoniseeriti EAÕK märter–pühakuteks nende materjalide põhjal
- ” Eestimaa uusmärtrid 1940-1941″” 2007- 2010. Nende materjalide põhjal kanoniseeriti EAÕK märter–pühakuteks: Vassili Ristkok, Johannes Kraav, Joann Sergejev, Nikolai Leisman, Arteemi Vapper, Vassili Astanin, Joann Lagovski, Peeter/Pjotr Kozlov, Theodor Petai, Anna Petai
- “Eestimaa uusmärtrid 1944-1953″ alates 2010
Väljavõte üpr Andreas Põllu uurimusest “Eestimaa uusmärtrid”:
II Maailmasõja tingimustes Nõukogude Liidu võimude suhtumine kirikusse muutus. Kui Lenin ja tema järglased otsustasid likvideerida nõukogude ühiskonnast igasugused religiooniilmingud („võitlus kiriklik-sektantliku kontrrevolutsiooniga”), siis 1943 otsustas Stalin religiooni lõplikult mitte hävitada oma riigis, vaid allutada see võimude range kontrolli alla, oodates vastutasuks Kiriku lojaalsust ja välissuhtlust Nõukogude Liidu kasuks. Erilise huvi all olid suhted õigeusu kirikuga. Lisaks 3-le vene kirikus allesjäänud metropoliidile kutsuti vangilaagritest ära veel 16 ellujäänud piiskoppi. Uue kirikupoliitika tagajärjel allutati kirikuelu rangele riigi kontrollile. Moskva ja kogu Venemaa patriarhiks sai Kremlile ustav metropoliit Sergi. 4.09.1943 andis Stalin korralduse organiseerida NSVL valitsuse juurde nõukogu nimega “Sovjet po delam Russkoi Pravoslavnoi Tserkvi”, mille ülesandeks sai sidepidamine valitsuse ja patriarhi vahel. Seda nõukogu kontrollis täielikult NKVD (KGB). Lisaks lootis Stalin, et Moskva patriarh saab esimeseks õigeusu esikarjaste seas („3. Rooma“ doktriin). Kirik aitas sel perioodil (1943-53) varustada elanikke toiduainetega ja parandada NL mainet välismaal. Arvestades sõjaaegsete ja -järgsete probleemidega ning NL ülemvõimu plaanidega, oli siin kirik Stalini silmis riigile suureks abiks. Tõsi, see „sulaaeg“ kestis vaid 1948, mil Stalin nähes, et teised õigeusukirikud ei taha teha erilist koostööd Kremlile alluva Vene Kirikuga, hakkas jälle survestama usklikke. Suleti kirikuid ja kloostreid, vangistati ja saadeti sunnitööle kloostriasukaid ja vaimulikke. Paljud hukkusid. 1949 järgnes enne kolhooside loomist suur küüditamislaine okupeeritud territooriumitel (sh meil Eestis). 7.07.1954 võttis Nõukogude Liidu Kommunistliku Partei Keskkomitee vastu otsuse hakati tõhustama ateistlikku propagandat.
Kõik Nõukogude Liidus arreteeritud poliitvangid olid süüdi mõistetud VNFSV 1926 kriminaalkoodeksi § 58 järgi: „kontrrevolutsioonilised kuriteod, kodumaa reetmine, riigivastane tegevus, nõukoguvastane propaganda ja agitatsioon“ jne. Selle paragrahvi alla käisid ka vaimulikud ja aktiivsed kirikutegelased, kuna nõukogude võim oli igasuguse religiooni vastane. Kristlikku rõõmusõnumit käsitleti kui nõukogudevastast propagandat ja agitatsiooni Nõukogude Liidu vastu. „Kontrrevolutsiooniline tegevus“ oli ka armastava, rahumeelse ja vägivallatu kristluse propageerimine. Seda ka jutlus kirikus, hingehoidlik vestlus inimestega, vaimulik kasvatus perekonnas ja isegi vaimuliku kirjanduse omamine. Lühidalt-kui olid vaimulik või aktiivne kirikuinimene, olid nõukogude võimu vaenlane ja „kriminaalkurjategija“.
„Raskendav süütegu“ nõukogude võimu silmis oli ka seotus tsaariajaga, Vabadussõjast osavõtmine, kuulumine kiriklikesse ja ühiskondlikesse organisatsioonidesse ja koostöö nendega (Kaitseliit, Isamaaliit, skaudid, kristlikud noorteorganisatsioonid jne). “Riigi reetjad“ olid ka 1920-ndatel aastatel ümberasujad Nõukogude Liidust Eesti Vabariiki Eesti Vabadussõja järel. “Kodumaa reeturid“ olid ka need, kes jätkasid vaimuliku tööd sakslaste okupeeritud Eesti territooriumil (1941-1944). Süüdistus „koostöö sakslastega“. „Kodumaa reeturid“ oli ka Eestisse elama asunud sõjapõgenikud saksa okupatsiooni ajal1944 lisandub lisaks kriminaalsüüdistustele ka „koostöö Metropoliit Aleksandriga ja (Vene) emakiriku reetmine“.
Paljud vaimulikud keeldusid 1940 okupatsiooni ajal koostööst Moskva patriarhaadi eksarh metropoliit Sergiga. Lahkumisavalduse kirjutas üle poole vaimulikest, mis oli selge demonstratsioon uue võimu vastu. Saksa okupatsiooni ajal, kui autonoomne EAÕK sai eesotsas metropoliit Aleksandriga uuesti avalikult tegutseda, tulid enamus ametist loobunud vaimulikke taas oma esikarjase juurde ametisse. Seda aga KGB ei unustanud, ka see oli „kodumaa reetmine“. Stalini surmaga 1953 poliitilised arreteerimised küll vaibusid ja surmalaagrite tegevus aja jooksul lõpetati, kuid nõukogude süsteemi surve Kirikule jäi.
Eluloolisi andmeid:
Ülempreester Andreas Põllu pere: abikaasa Elvira Põld (Kirsch), nende lapsed: Janika, Anna, kaksikud Jüri ja Lauri.
Vaata ka:
- tema kohta Vikipedia
- •”Lõunaleht”. Artikkel. 16.01.2017
- “Maaleht”. Intervjuu. 01.03.2017
- •”Võrumaa Teataja”. Artikkel.24.09.2016
- •”Kristlik portaal Kaev.” Artikkel. 17.05.2016
- •”Meie Maa”. Artikkel. 22.08.2014
- “Saarte Hääl”. Artikkel 19.08.2014
- •”Suure-Jaani vald”. Uudised
- •”Eesti Kirik”. Artikkel. 28.04.2014
- “Pärnu Postimees” Artikkel. 14.06.2012
- •”Meie Kirik”Artikkel. 08.06.2012
- •”Äripäev”. Artikkel. 23.10.2007
- “Õhtuleht”. Artikkel. 23.10.2007